THE SYNERGETIC APPROACH IN PEDAGOGICAL DESIGN OF THE HIGHER SCHOOL EDUCATION ENVIRONMENT
https://doi.org/10.21686/1818-4243-2014-3(104-55-62
Abstract
The article is devoted to synergetics consideration as a basis of the new approach to design of the higher school education environment. Various approaches to the educational environment definition are analyzed. Application of seven main principles of synergetics in pedagogical sciences is analyzed and on their basis principles of designing of the educational environment of higher school are formulated. The model of the educational environment which can be used as a basis for designing of corresponding training system by the teacher of higher school is offered.
About the Authors
Victor M. KureychikRussian Federation
Discrete Mathematics and optimization methods department
Doctor of Science (Engineering), Head
Tel.: (8634)393260, 311487
Veronika I. Pisarenko
Russian Federation
faculty of science and humanities education
Department of foreign languages
Doctor of Education, Professor
Tel.: (8634)603586
References
1. Буданов В.Г. Методология синергетики в постнеклассической науке и образовании. – Изд. 3-е, доп. – М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2009. – 240 с.
2. Громкова М.Т. Психология и педагогика профессиональной деятельности. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2003. – 415с.
3. Гусев В.В. Управление качеством подготовки военного специалиста: опыт системного моделирования: монография. – Орел, 1997.
4. Чванова М.С. Информатизация системы непрерывной подготовки специалистов: методология, теория, практика. – М.; Тамбов, 2000.
5. Виленский В.Я., Образцов П.И., Уман А.И. Технологии профессионально-ориентированного обучения в высшей школе: учебное пособие / под ред. В.А. Сластенина. – М.: Педагогическое общество России, 2004. – 192 с.
6. Словарь-справочник по педагогике / авт.-сост. В.А. Мижериков; под общ. ред. П.И. Пидкасистого. – М.: ТЦ «Сфера», 2004. – 448 с.
7. Тюмасева З.И., Богданов Е.Н., Щербак Н.П. Словарь-справочник современного общего образования: акмеологические, валеологические и экологические тайны. – СПб.: Питер, 2004. – 464 с.
8. Чернилевский Д.В. Дидактические технологии в высшей школе: учебн. пособие для вузов. – М.: ЮНИТА- ДАНА, 2002. – 437 с.
9. Ясвин В.А. Образовательная среда от моделирования к проектированию. – М.: Смысл, 2001. – 365 с.
10. Лозовский В.Н., Лозовский С.В. Концепции современного естествознания: учебное пособие. – 2-е изд., испр. – СПб.: Лань, 2006. – 224 с.
11. Синергетика. Труды семинара. Том 3. Материалы круглого стола «Самоорганизация и синергетика: идеи, подходы и перспективы». – М.: Изд-во МГУ, 2000. – 368 с.
12. Синергетика и методы науки. – СПб.: Наука, 1998. – 439 с.
13. Синергетика и психология. Тексты. Выпуск 1. «Методологические вопросы» / под ред. И.Н. Трофимовой, В.Г. Буданова. – М.: Изд-во МГСУ «Союз», 1997. – 361 с.
14. Абакумова И.В., Ермаков П.Н., Рудакова И.А. Смыслоцентризм в педагогике: новое понимание дидактических методов. – Ростов н/Д: Изд-во Рост. ун-та, 2006. – 256 с.
15. Шаронин, Ю.В. Синергетика в управлении учреждениями образования // Высшее образование. – 1999. – № 4. – С. 14–18
16. Курейчик В.М., Писаренко В.И. Синергетический подход в инновационном образовании // Открытое образование. – 2007. – № 3. – С. 20–29.
17. Курейчик В.М., Писаренко В.И. Синергетические принципы в моделировании педагогических систем // Открытое образование. – 2013. – № 6. – С. 16–24.
Review
For citations:
Kureychik V.M., Pisarenko V.I. THE SYNERGETIC APPROACH IN PEDAGOGICAL DESIGN OF THE HIGHER SCHOOL EDUCATION ENVIRONMENT. Open Education. 2014;(3(104):55-62. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/1818-4243-2014-3(104-55-62