MULTIAGENT APPLICATIONS FOR THE E-LEARNING ENVIRONMENT
https://doi.org/10.21686/1818-4243-2014-3(104-63-67
Abstract
The article presents the results of a study on the design of tools to support multi-agent applications for the e-learning. The algorithm of agents conducting negotiations is developed. We analyze the characteristics of a software implementation of the multi- platform agents on JADE. We present minutes of the interaction of agents in the environment e-learning. The results of the experiments outlined areas for further research are the following: the personalization and adaptation of e-learning content to the needs of a particular user, and multi-agent system intellectualization.
About the Authors
Sergey I. RodzinRussian Federation
Candidat of Engineering Science, Professor
Tel.: (8634) 362-055
www.sfedu.ruLada S. Rodzina
References
1. Курейчик В.В., Родзин С.И., Родзина Л.С. Мобильное обучение: контекстная адаптация и сценарный подход // Открытое образование. – 2013. – № 4 (99). – С. 75‒82.
2. Родзина Л.С. Прикладные многоагентные системы. Программирование на платформе JADE. ‒ Saarbrucken, Germany: LAP LAMBERT Academic Publishing GmbH&Co, 2011. – 174 с.
3. Тарасов В.Б. От многоагентных систем к интеллектуальным организациям: философия, психология, информатика. – М.: Эдиториал УРСС, 2002. – 352с.
4. FIPA. ACL Message Structure Specification [Electronic resource]. ‒ URL: http://www.fipa.org/specs/fipa00061/
5. Родзин С.И., Родзина Л.С. Мобильные обучающие системы и онтологии // Онтология проектирования. – 2013. – № 3(9). – С. 70‒82.
6. Кравченко Ю.А. Синтез разнородных знаний на основе онтологий // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2012. – № 11 (136). – С. 216–221.
7. Городецкий В.И., Карсаев О.В., Самойлов В.В., Серебряков С.В. Инструментальные средства для открытых сетей агентов // Известия РАН. Теория и системы управления. – 2008. – № 3. – C. 106‒124.
Review
For citations:
Rodzin S.I., Rodzina L.S. MULTIAGENT APPLICATIONS FOR THE E-LEARNING ENVIRONMENT. Open Education. 2014;(3(104):63-67. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/1818-4243-2014-3(104-63-67