Preview

Open Education

Advanced search

INFORMATION COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE AT ELEMENTARY LEVEL (LEVEL A1, A2)

https://doi.org/10.21686/1818-4243-2015-2(109-75-81

Abstract

The paper is intended to draw attention to information communication technologies in teaching Russian as a foreign language at a primary stage of learning. In this regard the educational process of teaching Russian as a foreign language is examined for promoting quality improvement in the process of RLT. Technology-enhances language learning(TELL) is described through computer – assisted language learning(CALL) – presentations,computer-mediated communication (CMC) or on-line communication(e-mails), the Internet sites and virtual learning environments(VLEs) – the University resources. Authors share their best practices of using ICT in teaching and describe their experience with foreign students of pre-university department of MESI, and present their own tactics and strategies of teaching. 

About the Authors

Sergey S. Khromov
Moscow state university of economics, statistics and informatics
Russian Federation

Head of Linguistics and cross cultural Department

Doctor of Philology (PhD), Professor,

Tel.: (916) 619-61-39

www.mesi.ru



Nadezhda A. Gulyaeva
Moscow state university of economics, statistics and informatics
Russian Federation

Linguistics and cross cultural Department

Senior Lecturer

Tel.: (916) 565-45-62

www.mesi.ru



Valeriy G. Apalkov
Moscow state university of economics, statistics and informatics
Russian Federation

Linguistics and cross cultural Department

PhD (Education), Associate Professor

Tel.: (903) 172-77-70

www.mesi.ru



Nina K. Nikonova
Pskov State University
Russian Federation

the English Language Department

PhD(Education), Associate Professor

Tel.: (911) 363-10-58



References

1. Апальков В.Г. Методика формирования межкультурной компетенции средствами электронно-почтовой группы (английский язык, профильный уровень): автореф. дис. … канд. пед. наук. – Тамбов: ТГУ, 208. – 21 с.

2. Россия на пути к SMART обществу / под ред. Н.В. Тихомировой, В.П. Тихомирова. – М.: IDO Press, 2012. – 280 c.

3. Азимов Э.Г. Информационно-коммуникационные технологии в обучении русскому языку как иностранному: состояние и перспективы // Русский язык за рубежом. – 2011. – № 6. – С. 45–55.

4. Богомолов А.Н. Интернет-технологии в обучении русскому языку как иностранному // Вестник Центра международного образования Московского университета. Филология. Культура. Педагогика. Методика. – 2009. – Т. 1. – С. 40–41.

5. Гарцов А.Д. Русский язык в инфокоммуникационном пространстве // Вестник РУДН. Серия: Вопросы образования. Языки и специальность. – 2008. – № 4. – С. 5–9.

6. Байер Т. Использование Интернета при обучении на начальном и продвинутом этапах: Опыт и практика в американской аудитории // Русское слово в мировой культуре: материалы Х конгресса МАПРЯЛ. – СПб.: МИРС, 2003. – Т. 2. – С. 5–9.

7. Хромов С.С. Смарт-технологии в преподавании русского языка как иностранного // Вестник Московского университета. Серия 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация. – 2014. – № 3. – С. 149–157.

8. Жданова Е.В., Харитонова О.В., Хромов С.С. К вопросу о критериях отбора и оценки веб-ресурсов в преподавании иностранных языков и русского языка как иностранного // Экономика, статистика и информатики. Вестник УМО. – 2012. – № 3. – С. 8–15.

9. Зеленецкая И.С. Интегративный подход обучению видам речевой деятельности при работе с мультимедийными презентациями в курсе русского языка как иностранного // Лингводидактические задачи обучения иностранным и русскому зыкам в информационной среде: межрегиональный сборник научных трудов преподавателей иностранных и русского языков. – М.: МЭСИ, 2007. – С. 39–48.

10. Государственный стандарт по русскому языку как иностранному. Элементарный уровень. – СПб.: Златоуст, 2001.

11. Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: Изучение, обучение, оценка / Департамент языковой политики. – Страсбург; М.: Изд-во МГЛУ (русская версия), 2005.


Review

For citations:


Khromov S.S., Gulyaeva N.A., Apalkov V.G., Nikonova N.K. INFORMATION COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE AT ELEMENTARY LEVEL (LEVEL A1, A2). Open Education. 2015;(2(109):75-81. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/1818-4243-2015-2(109-75-81

Views: 1506


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-4243 (Print)
ISSN 2079-5939 (Online)