EVALUATION OF UNIVERSITY GRADUATE COMPETENCES
https://doi.org/10.21686/1818-4243-2014-1(102-24-31
Abstract
The quality evaluation problem in training of students at competence-based approach is considered in the article. The technique of creation of a negentropic assessment of level of the competences formation of graduates students is offered. The article deals with the special learning curves, which provide the opportunity to be more precise in defi ning the dependence of the level of the students' competence formation of the on their scoring.
About the Authors
Mikhail B. GitmanRussian Federation
Dr. Sci. (Phys.–Math.),
Mathematical modeling of systems and processes
professor of chair
Ph.: (342) 239-1297
Alexander N. Danilov
Russian Federation
Avtomatiki and telemechanics
Cand.Tech.Sci., associate professor
Ph.: (342) 219-8434
www.pstu.ruValery Yu. Stolbov
Russian Federation
Mathematical modeling of systems and processes
Dr.Sci.Tech., professor of chair
Ph.: (342) 239-1303
www.pstu.ruReferences
1. Сибикина И.В. Процедура оценки компетентности студентов вуза, обучающихся по направлению «Информационная безопасность» // Вестник АГТУ. Сер.: Управление, вычислительная техника и информатика. – 2011. – № 1. – С. 201–205.
2. Девисилов В.А. Инструментарий квалиметрии компетенций и диагностики знаний (на примере ноксологических компетенций и дисциплины «Безопасность жизнедеятельности») // Стандарты и мониторинг в образовании. – 2011. – № 1. – С. 3–12.
3. Ефремова Н.Ф. Компетенции в образовании: формирование и оценивание. – М.: Национальное образование, 2012. – 416 с.
4. Гитман М.Б., Данилов А.Н., Столбов В.Ю. Об одном подходе к контролю уровня сформированности базовых компетенций выпускников вуза // Высшее образование в России. – 2012. – № 4. – С. 13–18.
5. Васильев Ю.С., Кимков В.Н., Козлов В.Н., Масленников А.С. Формирование содержания высшего образования на базисных компетентностных моделях знаний, умений и навыков // Alma mater (Вестник высшей школы). – 2011. – № 2. – С. 41–45.
6. Солодова Е.А. Новые модели в системе образования. – М.: Книжный дом, 2012. – 344 с.
7. Бриллюэн Л. Научная неопределенность и информация. – М.: Мир, 1966. – 271 с.
8. Новиков А.М. Процесс и методы формирования трудовых умений: профпедагогика. – М.: Высшая школа, 1986. – 288 с.
9. Новиков Д.А. Закономерности итеративного научения. – М.: Институт проблем управления РАН, 1998. – 77 с.
10. Guthrie E.R. The psychology of learning. – New York and London: Harper and Broth. Pub., 1935. – 258 p.
11. Козлов В.Н. Интеллектуальные технологии и теория знаний. – СПб.: Изд-во Политехнического ун-та, 2012. – 157 с.
12. Харитонов В.А., Данилов А.Н., Букалова А.Ю. Алгоритмические основы автоматизированного управления уровнем профессиональной подготовки бакалавров // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: математическое моделирование и программирование. – 2013. – Т. 6. – № 4. – С. 108–115.
Review
For citations:
Gitman M.B., Danilov A.N., Stolbov V.Yu. EVALUATION OF UNIVERSITY GRADUATE COMPETENCES. Open Education. 2014;(1(102):24-31. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/1818-4243-2014-1(102-24-31