MASSIVE OPEN ONLINE COURSES AS A TOOL TO INCRESE THE EFFICIENCY OF LANGUAGE EDUCATION IN RUSSIAN UNIVERSITY
https://doi.org/10.21686/1818-4243-2014-5(106-13-19
Abstract
The competitiveness criteria for Russian universities say that the awareness in English is no longer a luxury, it is becoming an effective tool for higher education development. There is a keen demand for advanced methods and approaches to foreign language teaching, thus this problem impelled the author to address the analysis of massive open online courses (MOOCs) with the aim to study possibilities of integration them as a ready educational package into the existing system of language education. The study resulted in the conclusion that it is didactically unreasonable to take these courses in use without a preliminary adaptation to the current educational system.
About the Author
Tatiana V. SidorenkoRussian Federation
Cybernetic Institute
Foreign Language Department
Ph.D (Pedagogical Science) Head
Tel.: (913) 858-90-77
References
1. Университетские рейтинги / под ред. Л. Тарадиной // Академическая среда. Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики». – 2012. – № 9 (14). – Режим доступа: http://www.hse.ru/data/2012/11/23/1301711586/Area_14.pdf (дата обращения: 09.03.2014).
2. Программа повышения конкурентоспособности Национального исследовательского Томского политехнического университета [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://tpu.ru/today/programs/viu (дата обращения: 10.01.2014).
3. Tomlinson B., Whittaker C. Blended learning in English teaching: course, design and implementation. – London, 2013. – P. 12–14.
4. План мероприятий по реализации программы повышения конкурентоспособности (дорожная карта) федерального государственного бюджетного образовательного учреждения высшего профессионального образования «Национальный исследовательский Томский политехнический университет» среди ведущих мировых научно-образовательных центров на 2013–2014 гг. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://tpu.ru/f/2365/_ dorozhnaya_karta_russk_11_11_13.pdf (дата обращения: 10.01.2014).
5. Базовая рабочая программа унифицированного модуля по дисциплине Профессиональный иностранный язык [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://portal.tpu.ru:7777/departments/kafedra/iyaik/study%20 organization/ (дата обращения: 28.04.2014).
6. Малиновская М.С. С МООС или не с МООС? Учеба будущего [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http:// vzagranke.ru/razvitie/grani/global/s-mooc-ili-ne-s-mooc-ucheba-budushhego.html (дата обращения: 20.04.2014).
7. Massive open online courses [Electronic resource]. – URL: http://wikipedia.org/wiki/Massive_open_online_course/ (date access: 20.04.2014).
8. Беляева Е.А. МООСs и будущее высшего образования [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www. syktu.ru/2013/04/25/MOOCS (дата обращения: 10.02.2014).
9. Dhawal S. MOOCs in 2013: Breaking down the numbers [Electronic resource]. – URL: http://www.edsurge.com/ n/2013-12-22-moocs-in-2013-breaking-down-the-numbers (date access: 29.04.2014).
10. The maturing of the MOOC. Department of Business Innovation and Skills. Literature review of massive open online courses and other forms of distance learning // Research paper. – London, 2013. – № 130, Sep. – 123 p. – URL: www.gov.uk/bis
11. Попов П.П., Черкасова И.И. Возможности дистанционных образовательных технологий на базе МООDLE, ADOBE CONNECT, MOOCS в развитии инновационного мышления субъектов образовательного пространства [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. – 2013. – № 3. – Режим доступа: www.science-education.ru/109-9268 (дата обращения: 29.04.2014).
Review
For citations:
Sidorenko T.V. MASSIVE OPEN ONLINE COURSES AS A TOOL TO INCRESE THE EFFICIENCY OF LANGUAGE EDUCATION IN RUSSIAN UNIVERSITY. Open Education. 2014;(5(106):13-19. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/1818-4243-2014-5(106-13-19