LEARNING COMMUNICATION AND INTERFACE IN COMPUTER-BASED EDUCATION SYSTEMS AND ENVIRONMENTS
https://doi.org/10.21686/1818-4243-2014-5(106-41-48
Abstract
In present article we discuss theoretical and practical aspects of learning communication, as well as practical questions of learning systems human interfaces problem. We show the history of the problem, theoretical, methodological, psychological, and technological aspects of learning communication and interfaces, as well as some distinguished ways of solving the problem in classical, non-classical and post non-classical engineering psychology and ergonomics. We present the complex model of orienting cooperation to explain the operational-closed systems (includes the self-organizing human consciousness systems).
About the Authors
Sergey F. SergeevRussian Federation
Doctor (Psychology Science), Professor
Tel.: (911) 995-09-29
Anastasia S. Sergeeva
Russian Federation
PhD, Associate Professor
Tel.: (921)369-94-85
References
1. Сергеев С.Ф. Обучающие и профессиональные иммерсивные среды. – М.: Народное образование, 2009. Новая философская энциклопедия: в 4 т. / под ред. В.С. Стёпина. ‒ М.: Мысль, 2001.
2. Полосова Л. Б. Психологические проблемы педагогического взаимодействия педагогов и детей // Психолого-педагогические проблемы образования. – 2012. – № 6. – С. 203‒206.
3. Селевко Г.К. Энциклопедия образовательных технологий: в 2 т. – М.: Народное образование, 2006. Т. 1. – 816 с., Т. 2. – 816 с.
4. Степин В.С. Теоретическое знание. – М.: Прогресс-Традиция, 2000.
5. Луман Н. Социальные системы. Очерк общей теории / пер. с нем. И.Д. Газиева; под ред. Н.А. Головина. – СПб.: Наука, 2007.
6. Lasswell H.D. The Structure and Function of Communication in Society // In: Bryson (Ed.). The Communication of Ideas. ‒ N.Y.: Harper and Brothers, 1948.
7. Shannon C. and Weaver W. The Mathematical Theory of Communication Urbana, IL: University of Illinois Press, 1949.
8. Maletzke G. Psychologie der Massen Kommunikation: Theorie and Systematik. Hamburg, 1963.
9. Schramm W. ‘How communication works’ // Schramm W. (ed.). The Process and Effects of Mass Communication. ‒ Urbana: University of Illinois Press, 1954.
10. Бахтин М.М. Автор и герой. К философским основам гуманитарных наук. – СПб.: Азбука, 2000.
11. Бахтин М.М. Формы времени и хронотопа в романе. Очерки по исторической поэтике // Синергетическая парадигма. – М.: Прогресс-Традиция, 2004.
12. Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика. – М.: Прогресс: Универс, 1994.
13. Матурана У. Биология познания // Язык и интеллект: сб. / пер. с англ. и нем.; сост. и вступ. ст. В.В. Петрова. – М.: Прогресс, 1996. – 416 с
14. Якобсон Р.О. Лингвистика и поэтика // Структурализм «за» и «против». – М.: Прогресс, 1975. – С. 193–230.
15. Сергеев С.Ф. Введение в теорию дискурсного поля учебной организации / С.Ф. Сергеев, А.С. Сергеева // Открытое образование. – 2012. – № 3 (92). – С. 61–68.
16. Сергеева А.С. Операционализация жанрово-тематической структуры дискурсного поля организации: автореферат дис. … канд. психол. наук. ‒ М., 2012.
17. Сергеева А.С. К вопросу об операционализации жанрово-тематических параметров дискурсов организации. Часть I / С.А. Маничев, К.Р. Червинская, А.С. Сергеева // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер. 12. – 2011. – Вып.
18. – С. 132–138.
19. Сергеева А.С. К вопросу об операционализации жанрово-тематических параметров дискурсов организации. Часть 2 / С.А. Маничев, К.Р. Червинская, А.С. Сергеева // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер. 12. – 2012. – Вып. 4. – С. 56–63.
20. Mead G.H. Mind, Self, and Society. – Chicago: The University of Chicago Press, 1934.
21. Wood J.T. Interpersonal Communication: Everyday Encounters. – Belmont, CA: Wadsworth, 2002.
22. Cleeremans A. Consciousness: the radical plasticity thesis // Progress in Brain Research. ‒ 2008. ‒ Vol. 168. ‒ P. 19‒33.
23. Cleeremans A. & Sarrazin J.-C. Time, action, and consciousness. Human Movement Science. ‒ 2007. ‒ 26 (2). ‒ P. 180‒202.
24. Анохин К.В. Когнитом – теория реализованных степеней свободы мозга // Пятая международная конференция по когнитивной науке: тезисы докладов: в 2 т. Калининград, 18–24 июня 2012 г. – Калининград, 2012. ‒ Т. 1. – С. 429‒430.
25. Сергеев С.Ф. Постнеклассическая когнитивная педагогика в сетях аутопоэзиса // Пятая международная конференция по когнитивной науке: тезисы докладов: в 2 т. Калининград, 18–24 июня 2012 г. – Калининград, 2012. ‒ Т. 2. – С. 619‒620.
26. Сергеев С.Ф. Аутопоэтические корни сознания // Психология сознания: современное состояние и перспективы: материалы II всероссийской научной конференции. Самара, 29 сентября – 1 октября 2011 г. – Самара: ПГСГА, 2011. – С. 215–218.
27. Сергеев С.Ф. Проблема интеллектных симбионтов в техногенных образовательных средах // Школьные технологии. – 2013. − № 1. – С. 20−30.
28. Сергеев С.Ф. Регуляция, саморегуляция, самоорганизация, саморазвитие в понятийном базисе психологии // Актуальные проблемы психологии труда, инженерной психологии и эргономики. Вып. 4 / под ред. В.А. Бодрова, А.Л. Журавлева. – М.: Институт психологии РАН, 2012. – С. 238–259.
29. Сергеев С.Ф. Юзабилити информационных систем в образовании: основные понятия // Образовательные технологии. – 2013. – № 1. – С. 25–30.
30. Сергеев С.Ф. Юзабилити информационных систем в образовании: основные этапы юзабилити в тестировании // Образовательные технологии. – 2013. – № 2. – С. 57–63.
31. Сергеев С.Ф. Юзабилити информационных систем в образовании: основные методы юзабилити-тестировании // Образовательные технологии. – 2013. – № 3. – С. 96–102.
32. Сергеев С.Ф. Образование в глобальных информационно-коммуникативных и техногенных средах: новые возможности и ограничения // Открытое образование. – 2013. – № 1 (96). – С. 32–39.
Review
For citations:
Sergeev S.F., Sergeeva A.S. LEARNING COMMUNICATION AND INTERFACE IN COMPUTER-BASED EDUCATION SYSTEMS AND ENVIRONMENTS. Open Education. 2014;(5(106):41-48. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/1818-4243-2014-5(106-41-48