Preview

Open Education

Advanced search

E-LEARNING RESOURCES REQUIREMENTS STANDARDIZATION ACCORDING TO LEARNERS’ INDIVIDUAL NEEDS AND PREFERENCES

https://doi.org/10.21686/1818-4243-2015-1(108-33-36

Abstract

The article considers the information models of e-learning resources requirements description and of the learners’ personal needs and preferences description. It presents the framework and the interconnections between the national and international e-learning content accessibility standards for different groups of users, including the ones with physical impairments. 

About the Authors

Michael V. Levin
Moscow State University of Technology «STANKIN»
Russian Federation

Information Systems Department

Post-graduate student

Tel.: (499) 973-10-56 

www.stankin.ru



Sergey E. Sosenushkin
Moscow State University of Technology «STANKIN»
Russian Federation

Information Systems Department

PhD, Associate Professor,

Tel.: (499) 973-10-56 

www.stankin.ru



References

1. Всеобщая декларация прав человека. Рез. 217А (III) Генеральной ассамблеи ООН, 10.12.1948.

2. Стандартные правила обеспечения равных возможностей для инвалидов. Рез. 48/96 Генеральной ассамблеи ООН, 20.12.1993.

3. Позднеев Б.М., Сутягин М.В. Разработка международных стандартов по информационным технологиям в обучении, образовании и подготовке // Вестник МГТУ «Станкин». – 2009. – № 2 (6). – С. 18–21.

4. Позднеев Б.М., Сутягин М.В., Поляков С.Д., Косульникоа Ю.А. О развитии систем электронного обучения на основе стандартизации и сертификации // Вестник МГТУ «Станкин». – 2010. – № 1 (9). – С. 110–119.

5. Позднеев Б.М., Сутягин М.В., Селиванцев О.И. Моделирование структуры и оценка качества процессов электронного обучения // Вестник МГТУ «Станкин». – 2012. –№ 1, том 2 (19). – С. 60–65.

6. ISO/IEC 24751-1: 2008 Information technology – Individualized adaptability and accessibility in e-learning, education and training – Part 1: Framework and reference model.

7. ISO/IEC 24751-2: 2008 Information technology – Individualized adaptability and accessibility in e-learning, education and training – Part 2: “Access for all” personal needs and preferences for digital delivery.

8. ISO/IEC 24751-2: 2008 Information technology – Individualized adaptability and accessibility in e-learning, education and training – Part 3: “Access for all” digital resource description.

9. ГОСТ Р 55769-2013 «Информационные технологии. Индивидуализированные адаптируемость и доступность в обучении, образовании и подготовке. Часть 1. Основы и эталонная модель».


Review

For citations:


Levin M.V., Sosenushkin S.E. E-LEARNING RESOURCES REQUIREMENTS STANDARDIZATION ACCORDING TO LEARNERS’ INDIVIDUAL NEEDS AND PREFERENCES. Open Education. 2015;(1(108):33-36. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/1818-4243-2015-1(108-33-36

Views: 1014


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-4243 (Print)
ISSN 2079-5939 (Online)