ARTIFICIAL AND NATURAL INTELLIGENCE IN ANTHROPOGENIC EDUCATIONAL ENVIRONMENTS
https://doi.org/10.21686/1818-4243-2013-2(97)-52-60
Abstract
In the present article we show the link between both artificial and natural intelligence and the system’s complexity during the life-cycle. Autopoetic’s type of living systems determines the differences between natural and artificial intelligence; artificial environments have an influence to the intelligence abilities development. We present the «diffusion intellect» concept where the diffusion intellect is considered as a synergistic unity of natural and artificial intellect in organized environments.
About the Author
Sergey F. SergeevRussian Federation
Doctor of Psychology, Professor, member of academic board at RAS on methodology of artificial intelligence, academician at RANS
Tel. 8 (911) 995-09-29
References
1. Сергеев С.Ф. Образовательные среды в постнеклассических представлениях когнитивной педагогики // Открытое образование. – 2012. – № 1(90). – С. 90–100.
2. Дубровский Д.И. Сознание, мозг, искусственный интеллект. – М.: Стратегия-Центр, 2007. – 272 с.
3. Сергеев С.Ф. Психологические основания проблемы искусственного интеллекта // Мехатроника, автоматизация, управление. – 2011. – № 7. – С. 2–6.
4. Wechsler, D. Manual for the Wechsler Adult Intelligence Scale. – N.Y., 1955.
5. Холодная М.А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума: учебное пособие. – М.: ПЕР СЭ, 2002. – 304 с.
6. Сергеев C.Ф. Инструменты обучающей среды: интеллект и когнитивные стили // Школьные технологии. – 2010. – № 4. – С. 43–51.
7. Сергеев C.Ф. Инструменты обучающей среды: стили обучения // Школьные технологии. – 2010. – № 5. С. 19–27.
8. Сергеев С.Ф. Когнитивная педагогика: пользовательские свойства инструментов познания // Школьные технологии. – 2011. – № 2. – С. 35–41.
9. Степин В.С. Классика, неклассика, посттнеклассика: критерии различения // Постнеклассика: философия, наука, культура. – СПб.: Издательский дом Мiръ, 2009. – С. 249–295.
10. Дружинин В.Н. Психология общих способностей. – СПб.: Питер, 1999. – 368 с.
11. Гилфорд Д. Три стороны интеллекта // Психология мышления. – М.: Прогресс, 1965. – С. 434–437.
12. Meili, R. Analytischer Intelligenztest (AIT) / Verlag H. Huber. – Bern, Stuttgart, Toronto, 1971.
13. Гарднер Г. Структура разума. Теория множественного интеллекта. – М.: Вильямс, 2007. – 512 с.
14. Князева Е.Н. Темпоральная архитектура сложности // Синергетическая парадигма. «Синергетика инновационной сложности». – М.: Прогресс-Традиция, 2011. – С. 66–86.
15. Сергеев С.Ф. Механизмы редукции в самоорганизующихся мирах циклических коммуникаций / С.Ф. Сергеев, Ю.Ю. Заплаткин, М.А. Захаревич // Проблемы управления и моделирования в сложных системах: труды XIV Международной конференции (19–22 июня 2012 г. Самара, Россия) / под ред.: акад. Е.А. Федосова, акад. Н.А. Кузнецова, проф. В.А. Виттиха. – Самара: Самарский научный центр РАН, 2012. – С. 131–137.
16. Гибсон Дж. Экологический подход к зрительному восприятию. – М.: Прогресс, 1988. – 464 с.
17. Стрелков Ю.К. Инженерная и профессиональная психология: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. – М.: Издательский центр «Академия»: Высшая школа, 2001. – 360 с.
18. Соммэр Д.С. Иллюзия или реальность // Вестник Российской академии естественных наук. – 2006. Т. 6. № 4. – С. 1–7.
19. Сергеев C.Ф. На пути от биоорганизации к киберорганизации: человек в тени искусственного интеллекта // Естественный и искусственный интеллект: методологические и социальные проблемы / под ред. Д.И. Дубровского и В.А. Лекторского. – М.: Канон+: РООИ Реабилитация, 2011. – С. 48–59.
20. Сергеев С.Ф. Обучающие и профессиональные иммерсивные среды. – М.: Народное образование, 2009. – 432 с.
Review
For citations:
Sergeev S.F. ARTIFICIAL AND NATURAL INTELLIGENCE IN ANTHROPOGENIC EDUCATIONAL ENVIRONMENTS. Open Education. 2013;(2(97)):52-60. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/1818-4243-2013-2(97)-52-60