MODELING OF ELECTRONIC OPEN EDUCATIONAL RESOURCES
https://doi.org/10.21686/1818-4243-2013-6(101-24-30
Abstract
The article is devoted to modeling the process of creating open educational resources (OER). The technology of processing of the content presented in this paper provides solutions for the creation of competitive highquality e-learning courses, placed in an open information environment. The tools are analyzed in detail to create a virtual environment OER. The algorithm of the decision making process on the processing of contentbased neuro-fuzzy.
About the Author
Nina V. KomlevaRussian Federation
Department of Information Systems Software and Innovation
PhD in Economics, Associate Professor, Professor
Tel.: (495) 442-80-98
www.mesi.ruReferences
1. Helmer J. Пара ключевых трендов обучения этого года: MOOCs и OA [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.smart-edu.com/moocs-and-oa.html
2. Lisa M. Lane Three Kinds of MOOCs [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://lisahistory.net/ wordpress/2012/08/three-kinds-of-moocs/
3. Бугайчук К. Массовые открытые дистанционные курсы: понятие, типология, перспективы // Высшее образование в России: научно-педагогический журнал Министерства образования и науки РФ. – 2013. – № 3. – С. 148–155.
4. Травкин И. MOOC и P2P-курсы — в чем разница? // Блог сообщества e-Learning PRO [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://e-lpro.blogspot.ru/2012/09/mooc-p2p.html
5. http://therunet.com/articles/315-12-zapadnyh-resursov-dlya-obrazovaniya (дата обращения: 01.07.2013)
6. F. Verelst & G. Langie, Hogeschool voor Wetenschap & Kunst, Belgium. Breaking barriers in laboratory education for non-traditional students // 23rd ICDE World Conference on Open Learning and Distance Education including the 2009 EADTU Annual Conference “Flexible Education for All: Open – Global – Innovative”, on 7–10 June 2009 in Maastricht. – Режим доступа: http://www.ou.nl/Docs/Campagnes/ICDE2009/Papers/Final_Paper_352verelst.pdf (дата обращения: 01.07.2013).
7. Комлева Н.В. Электронный курс: каким ему быть? // e-Learning World. – 2012. – № 2. – C. 28–30.
8. Россия на пути к Smart обществу: монография / под ред. проф. Н.В. Тихомировой, проф. В.П. Тихомирова. – М.: НП «Центр развития современных образовательных технологий», 2012. – 280 с.
9. Днепровская Н.В., Комлева Н.В. Открытые образовательные ресурсы. Электронный курс ИИТО ЮНЕСКО. – М., 2012 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://lms.iite.unesco.org/course/
10. Комлева Н.В. Профессиональные сообщества в системе управления знаниями // Открытое образование: научно-практический журнал. – 2010. – № 1. – С. 96–102.
11. Komleva N., Danchenok L. and Gulay, T. Innovative information environment for enriching education quality // Int. J. Foresight and Innovation Policy. – 2010. – Vol. 6. – No. 4. – P. 248–257.
12. Рутковская Д., Пилиньский М., Рутковский Л. Нейронные сети, генетические алгоритмы и нечеткие системы. – М.: Горячая Линия – Телеком, 2008. – 452 с.
13. Саати Т.Л. Принятие решений при зависимостях и обратных связях. Аналитические сети. – М.: Изд-во ЛКИ, 2008. – 360 с.
14. Горяшко А.П., Комлева Н.В. Образование на основе компетенций в открытых информационных средах: алгоритмы принятия решений // Высшее образование в России: научно-педагогический журнал Министерства образования и науки РФ. – 2011. – № 8–9. – С. 78–84.
Review
For citations:
Komleva N.V. MODELING OF ELECTRONIC OPEN EDUCATIONAL RESOURCES. Open Education. 2013;(6(101):24-30. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/1818-4243-2013-6(101-24-30