Preview

Open Education

Advanced search

MATHEMATICAL MODELS OF TRAINING AND EVALUATION OF COMPETENCE QUALITY ACQUISITION IN EDUCATIONAL PROCESS

https://doi.org/10.21686/1818-4243-2014-2(103-9-16

Abstract

The work presents an original model of competence-approach education quality evaluation, based on assessment of latent disposal variable, including dynamics. We offer methods for group work arrangement and its quality evaluation. 

About the Authors

Sergey A. Barkalov
Voronezh state architectural and construction university
Russian Federation

Economics, Management, and IT Department

chair “Management of construction”

D. Sc. in Engineering, professor, Academician RANS honorary builder of RF, honorary worker of higher education, Dean, head of the chair

www.vgasu.vrn.ru



Sergey I. Moiseev
Autonomous educational non-government institution of higher professional education “Institute of management, marketing, and finance”
Russian Federation

PhD in Physics and Mathematics, Associate Professor

http://www.immf.ru/


Natalia S. Kocherga
Moscow State University of Economics, Statistics and Informatics (MESI)
Russian Federation

Post-graduate student

www.mesi.ru


Elena V. Solovyeva
Voronezh state architectural and construction university
Russian Federation

Post-graduate student

www.vgasu.vrn.ru


References

1. Андреев А.Л. Компетентностная парадигма в образовании: опыт философско-методологического анализа // Педагогика. – 2005. – № 4. – С. 19–27.

2. Лебедев О.Е. Комптентностный подход в образовании // Школьные технологии. – 2004. – № 5. – С. 3–12.

3. Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация / пер. с англ. – М.: Когито-Центр, 2002.

4. Хуторской А. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированного образования // Народное образование. – 2003. –№ 2. – С. 58–64.

5. Rasch G. Probabilistic models for some intelligence and attainment tests. – Copenhagen: Danmarks Pedagogiske Institut, 1960.

6. Маслак А.А. Измерение латентных переменных в социально-экономических системах: монография. – Славянск-на-Кубани: Изд. центр СГПИ, 2006.

7. Васильев В.И., Красильников В.В., Плаксий С.И., Тягунова Т.Н. Статистический анализ многомерных объектов произвольной природы. – М.: ИКАР, 2004.

8. Andrich D. Advanced Social and Educational Measurement. – Perth: Murdoch University, 2001. – 128 p.

9. Wright B.D. Solving measurement problem with the Rasch model // Journal of Educational Measurements. – 1977. – V. 14, № 2. – P. 97–116.

10. Тюрин Ю.Н. Статистический анализ данных на компьютерах / Ю.Н. Тюрин, А.А. Макаров; под ред. В.Э. Фигурнова. – М.: ИНФРА-М, 1998.

11. Нейман Дж. фон, Моргенштерн О. Теория игр и экономическое поведение. – М.: Наука, 1970.

12. Баркалов С.А., Курочка П.Н., Колпачев В.Н. Определение внутренних цен на основе коалиционных игр // Современные сложные системы управления: сб. трудов межд. конф. – Липецк: ЛГТУ, 2001. – С. 9–13.

13. Мазалов В.В. Математическая теория игр и приложения. – СПб.; М.; Краснодар: Лань, 2010.

14. Баркалов С.А., Белоусов В.Е., Санина Н.В. Квалиметрия: учебник. – Воронеж: Научная книга, 2013.

15. Моисеев С. И., Обуховский А.В. Математические методы и модели в экономике: учеб. пособие. – Воронеж: ИММиФ, 2007.

16. Математические основы управления проектами / под ред. В.Н. Буркова. – М.: Высшая школа,2005

17. Акоф Р., Сасиени М. Основы исследования операций. – М.: Мир, 1971. Глава 5 Распределительные задачи: назначение и размещение ресурсов.

18. Kuhn Harold W. The Hungarian Method for the assignment problem // Naval Research Logistics Quarterly. – 1955. – № 2. – P. 83–97.


Review

For citations:


Barkalov S.A., Moiseev S.I., Kocherga N.S., Solovyeva E.V. MATHEMATICAL MODELS OF TRAINING AND EVALUATION OF COMPETENCE QUALITY ACQUISITION IN EDUCATIONAL PROCESS. Open Education. 2014;(2(103):9-16. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/1818-4243-2014-2(103-9-16

Views: 626


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-4243 (Print)
ISSN 2079-5939 (Online)