Preview

Open Education

Advanced search

ARTIFICIAL INTELLIGENCE FROM THE POSITION OF MIND SCHEME

https://doi.org/10.21686/1818-4243-2014-4(105-50-54

Abstract

The paper touches upon the problem of «adaptive navigation». The article depicts an approach to its solution based on a particular topology – a square lattice. The decision is grounded on the modern comprehension of mechanisms of memory and thinking. Forgetting as a decreasing logarithmic function of time is considered. The concept of the mental scheme is introduced. The method of visualization of mental schemes is described. Particular examples of mind schemes are presented. 

About the Author

Evgeniy V. Asaulenko
Красноярский государственный педагогический университет им. В.П. Астафьева
Russian Federation

the Department of informatics and computer science

Post-graduate student

Tel.: 8 (901) 646-77-71

www.kspu.ru



References

1. Encyclopaedia Britannica (онлайн-версия энциклопедии) [Electronic resource]. – URL: http://global.britannica.com/EBchecked/topic/289766/human-intelligence (date access: 12.04.2014).

2. Смолин Д.В. Введение в искусственный интеллект: конспект лекций. – М.: ФИЗМАТЛИТ, 2004. – 208 с.

3. Пак Н.И. Обучение разума как информационный процесс // Российско-корейская научная конференция: тезисы конференции. – Звенигород, 2011. – С. 81–83.

4. Пак Н.И., Хегай Л.Б. Разработка трехмерных материалов на основе гипертекстовой технологии // Инновации в непрерывном образовании. – 2012. – № 4. – С. 78–84.

5. Асауленко Е.В. Тестирование знаний учащихся на основе машинного анализа ментальных карт // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В.П. Астафьева. – 2013. – № 4. – С. 239–243.

6. Гиппенрейтер Ю.Б., Романов В.Я. Психология памяти. – М.: АСТ: Астрель, 2008. – 656 с.


Review

For citations:


Asaulenko E.V. ARTIFICIAL INTELLIGENCE FROM THE POSITION OF MIND SCHEME. Open Education. 2014;(4(105):50-54. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/1818-4243-2014-4(105-50-54

Views: 692


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-4243 (Print)
ISSN 2079-5939 (Online)