MOOCs SHOULD LOOK TOWARDS EXPENDING ITS ADAPTABILITY
https://doi.org/10.21686/1818-4243-2014-4(105-89-96
Abstract
The article discusses the issues facing today’s growing and gaining momentum motion for the creation and implementation of massive open online courses. Special attention is paid to the ways to meet mass demand for higher education and proposes a new model of education based on a combination of existing achievements in the development and delivery of training courses the student with the automation of the processes themselves learning and assessment results.
About the Author
Nina V. KomlevaRussian Federation
PhD in Economics, Associate Professor
Professor, Department of Information Systems Software and Innovation
Tel.:: (495) 442-80-98
References
1. Тихомирова Н.В. MOOCs – стремительное развитие [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http:// ntihomirova.livejournal.com/tag/Массовые%20открытые%20онлайновые%20курсы
2. Малиновская М. С «MOOC» или не с «MOOC»? Учеба будущего [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://vzagranke.ru/razvitie/grani/global/s-mooc-ili-ne-s-mooc-ucheba-budushhego.html
3. Тимкин С.Л. Лихорадка MOOCs. Как национальные образовательные системы реагируют на американские проекты [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://timkin-blog.blogspot.ru/2013/05/moocs.html
4. http://www.hybridpedagogy.com/Journal/files/Tales_of_a_MOOC_Dropout.html#sthash.pBHUaURe.dpuf
5. Business, Innovation and Skills, Research paper number 130, The Maturing of the MOOC, September 2013. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.gov.uk/government/publications/massive-open-online-coursesand-online-distance-learning-review
6. Armando Fox. From MOOCs to SPOCs [Electronic resource] // Communications of the ACM. – Vol. 56, №. 12. – P. 38–40. – URL: http://cacm.acm.org/magazines/2013/12/169931-from-moocs-to-spocs/fulltext
7. Barnaby Grainger. Introduction to MOOCs: avalanche, illusion or augmentation? [Electronic resource] / UNESCO Institute for Information Technologies in Education, Policy Brief, July 2013. – URL: http://iite.unesco.org/pics/publications/en/fi les/3214722.pdf
8. Sean Coughlan. Harvard plans to boldly go with ‘Spocs’. September 2013. [Electronic resource]. – URL: http://www.bbc.co.uk/news/business-4166247
9. http://venturebeat.com/2014/01/21/coursera-is-now-offering-a-specialization-program-for-professional-learners/
10. https://www.coursera.org/specializations?utm_medium=topnav
11. Комлева Н.В. От печатных учебников к электронным учебным курсам // Известия высших учебных заведений. «Проблемы полиграфии и издательского дела». – 2011. – № 1. – С. 175–185.
12. Подлеснова М. 11 прогнозов о будущем онлайн-образования [Электронный ресурс] // CEO площадки для стартапов и инвесторов RusBase. – Режим доступа: http://slon.ru/biz/1075970/
13. Комлева Н.В. Моделирование процесса создания открытых электронных образовательных ресурсов // Открытое образование. Научно-практический журнал. – 2013. – № 6. – С. 24–30
14. Комлева Н.В., Макаров С.И. Инновационная технологическая среда оценки компетентности в образовании // Открытое образование. Научно-практический журнал. – 2008. – № 5. – С. 29–34.
15. Комлева Н.В. Модели и инструменты инновационного развития образования в открытой информационной среде: монография. – М.: МЭСИ, 2013. – 199 с.
16. http://widgets.mesi.ru
17. Данченок Л.А., Невоструев П.Ю. SMART-обучение: основные принципы организации учебного процесса // Открытое образование. Научно-практический журнал. – 2014. – № 1. – С. 70–74
18. http://www.aace.org/conf/edmedia/speakers/2011/duval.htm
19. Ternier S., Olmedilla D., Duval E. Peer-to-Peer versus Federated Search: towards more Interoperable Learning Object Repositories Electronic resource]. – URL: http://www.aace.org/conf/edmedia/sessions/index.cfm/fuseaction/PaperDetails?presentation_id=25846
20. Комлева Н.В., Хлопкова О.А. Обработка контента в информационных средах на основе нейро-нечеткой модели принятия решений // Экономика, статистика, информатика. Вестник УМО. Научно-практический журнал. – 2013. – № 5. – С. 188–192.
Review
For citations:
Komleva N.V. MOOCs SHOULD LOOK TOWARDS EXPENDING ITS ADAPTABILITY. Open Education. 2014;(4(105):89-96. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/1818-4243-2014-4(105-89-96