DEVELOPING COMPETENCES AT THE BASIC EDUCATIONAL PROGRAM IMPLEMENTATION
https://doi.org/10.21686/1818-4243-2013-2(97)-4-10
Abstract
The article holds suggested approaches to the solutions of some private tasks within the actual problem – the realization of competence-based approach to higher education within third generation of the Federal state educational standards. The competence model of a graduate is analyzed. The formal methods of the competence component structure and forming tools for different kinds of the students class work and self work interaction description are offered. The suggested approaches are on a probation stage of Bachelors and Masters basic education programs on 210700 «The infocommunication technologies and communication systems» designing and realization process at Perm National Research Polytechnical University.
About the Authors
Efim L. KonRussian Federation
the «The Automatic and telemechanics» department
«The infocommunication and distributed information-control systems» sector
Ph. D., Professor, head
Tel.: 8 (342) 239-18-16
Vladimir I. Freyman
Russian Federation
«The Automatic and telemechanics» department
Ph. D., senior lecturer, deputy head
Tel.: 8 (342) 239-18-16
Alexander A. Yuzhakov
Russian Federation
«The Automatic and telemechanics» department
D. Engr., Professor, head
Tel.: 8 (342) 239-18-16
Ekaterina M. Kon
Russian Federation
M. D., professor
Tel.: 8 (342) 2-39-33-17
References
1. Данилов А.Н., Кон Е.Л., Южаков А.А., Кон Е.М. Модель многоканального управления учебным процессом высшей школы // Открытое образование. – 2012. – № 2. – С. 11–15.
2. К вопросу о подготовке и оценке компетенций выпускников высшей школы с использованием модулей «Вектор развития направления» и «Квалификационные требования работодателей» / Е.Л. Кон и др. // Открытое образование. – 2012. – № 3 – С. 17–29.
3. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 210700 Инфокоммуникационные технологии и системы связи (квалификация (степень) «бакалавр») / Утвержден приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 22 декабря 2009 г. № 785.
4. Формирование компетентностной модели выпускника высшей школы как ожидаемого результата освоения основной образовательной программы (по уровню и направлению подготовки): методические рекомендации для разработчиков основных образовательных программ нового поколения / сост. И.Д. Столбова, Ю.Н. Симонов; под ред. проф. Н.Н. Матушкина. – Пермь: Изд-во Перм. гос. техн. ун-та, 2009. – 31 с.
5. Фрейман В.И. Разработка учебно-методического комплекса дисциплины в соответствии с ФГОС нового поколения // Вестник Пермского государственного технического университета. Электротехника, информационные технологии, системы управления. – 2009. – № 3. – С. 47–50.
6. Фрейман В.И. Разработка компетентностной модели выпускника (бакалавра) по направлению 210700 «Инфокоммуникационные технологии и системы связи» («Телекоммуникации») // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Электротехника, информационные технологии, системы управления. – 2010. – № 4. – С. 93–98.
Review
For citations:
Kon E.L., Freyman V.I., Yuzhakov A.A., Kon E.M. DEVELOPING COMPETENCES AT THE BASIC EDUCATIONAL PROGRAM IMPLEMENTATION. Open Education. 2013;(2(97)):4-10. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/1818-4243-2013-2(97)-4-10