BASIC REQUIREMENTS FOR INFORMATION-EDUCATIONAL SPACES BASED ON THEIR FUNDAMENTAL ATTRIBUTES
https://doi.org/10.21686/1818-4243-2015-3(110-83-94
Abstract
This article presents results of synthesizing basic requirements for information-educational spaces (IES) independent of specific features of particular educational establishment. Types of basic requirements were obtained by particularization of IES fundamental attributes inherited in the ontologies of IES context and information spaces categories. Basic requirements support the architecture of information and knowledge integration and interaction of actors of educational and scientific activities conducted in particular by using multy-agent techniques.
About the Author
Evgeny Z. ZinderRussian Federation
President
Tel.: (495) 442-80-98
References
1. Зиндер Е.З. Основания генезиса фундаментальных свойств и базовых требований к информационно-образовательным пространствам.//Открытое образование. – 2015. – №2 – С. 46–56.
2. Зиндер Е.З., Юнатова И.Г. Перспективные архитектуры комплексных образовательных сред//Современные информационные технологии и ИТ-образование: Доиздание избранных трудов V Межд. н.-практич. конф. 2010 г. – М., МГУ, 2011. – С. 25–72.
3. Zinder E., Yunatova I. Conceptual Framework, Models, and Methods of Knowledge Acquisition and Management for Competency Management in Various Areas. //Proc. KESW 2013, CCIS 394. – Berlin Heidelberg, Springer-Verlag. 2013. – P. 228–241.
4. Гузик С.В., Зиндер Е. З., Юнатова И. Г. Новая парадигма инжиниринга предприятия и управление соответс- твием между рабочими процессами и компетентностью их исполнителей//Сб. трудов XVI конф. «Инжиниринг предприятий и Управление Знаниями». – М., МЭСИ, 2013. – С. 90 – 100.
5. Зиндер Е.З. Новая парадигма инжиниринга предприятий и требования к новым ИТ-специальностям.//Современные информационные технологии и ИТ-образование: Сборник избранных трудов VIII Межд. н.-прак- тич. конф. 2013 г. – М., МГУ, 2013. – С. 44–55.
6. Степанов С. Эколог детства//Школьный психолог. – 2005. – №22. URL: http://psy.1september.ru/article. php?ID=200502202 (дата последнего обращения: 29.04.2015)
7. Paquette, G. An Ontology and a Software Framework for Competency Modeling and Management.//Educational Technology & Society, 2007. – 10 (3). – P. 1–21.
8. Зиндер Е.З., Тельнов Ю.Ф., Юнатова И.Г. Методика построения модели компетенций на основе профессиональных стандартов в области ИКТ для создания программ дополнительного профессионального образования.//«Вестник УМО», № 6(2), 2011 – C. 112–118.
9. Kristen Gwinn-Becker. Kill the Finding Aid! Give the Public the Ability to Really Search our History. Jul 30, 2014. URL: http://blog.historyit.com/kill-fi nding-aid/ (дата последнего обращения: 29.04.2015).
Review
For citations:
Zinder E.Z. BASIC REQUIREMENTS FOR INFORMATION-EDUCATIONAL SPACES BASED ON THEIR FUNDAMENTAL ATTRIBUTES. Open Education. 2015;(3(110):83-94. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/1818-4243-2015-3(110-83-94