SYSTEM ANALYSIS IN LANGUAGE TEAHING AND LEARNING IN TECHNICAL UNIVERSITY
https://doi.org/10.21686/1818-4243-2015-4(111-8-14
Abstract
The article reviews the current situation and trends in the development of the language education in Russian technical universities, as well as the challenges towards its improvement. There set forth the goals and objectives of the foreign-language training system development, whereof the interdisciplinarity, modularity, networking and linguistic authenticity are of prime importance. Terms and conditions of the system performance effectiveness are specified and the concept of its generation is evaluated. As a result of the system research a model of the language education organization and management in a technical university is suggested.
About the Authors
Tatiana V. SidorenkoRussian Federation
Foreign Language Department,
Ph.D. in Pedagogical Science Head
Tel.: 8 913 858-90-77
Vladimir Z. Yampolsky
Russian Federation
Informatics and Computeraided Design Systems
Doctor in Technical Science, Professor
References
1. Кравченко А.С. Модель организации управление компанией. Очерки специалиста по управлению [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http:// www.vodaspb.ru/arhive/dr_autor/model_org_upr_ komp/model_org_upr_komp.pdf (дата обращения: 07.01.2015). Kravchenko A.S. Model’ organizacii upravlenie kompaniej. Ocherki specialista po upravleniju [Jelektronnyj resurs]. – Rezhim dostupa: http://www. vodaspb.ru/arhive/dr_autor/model_org_upr_komp/ model_org_upr_komp.pdf (data obrashhenija: 07.01.2015).
2. Агииевич Т.Г., Даева Т.А. Особенности выбора критериев эффективности систем управления. Политематический журнал научных публикаций «Дискуссия». Раздел: Экономические науки. – 2014. – № 4(45)[Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.journal-discussion.ru/publication. php?id=1077 (дата обращения: 07.01.2015). Agiievich T.G., Daeva T.A. Osobennosti vybora kriteriev jeffektivnosti sistem upravlenija. Politematicheskij zhurnal nauchnyh publikacij «Diskussija». Razdel: Jekonomicheskie nauki. – 2014. – № 4(45) [Jelektronnyj resurs]. – Rezhim dostupa: http://www. journal-discussion.ru/publication.php?id=1077 (data obrashhenija: 07.01.2015).
3. Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment. Moscow State Linguistic University. – Available at: http://www. linguanet.ru/ (accessed: 25.01.2015) (in Russian). Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment. Moscow State Linguistic University. – Available at: http://www. linguanet.ru/ (accessed: 25.01.2015) (in Russian).
4. Компетентностный подход в педагогическом образовании [текст] / В.А. Козырев и др. – СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2004. – 392с. Kompetentnostnyj podhod v pedagogicheskom obrazovanii [tekst] / V.A. Kozyrev i dr. – SPb.: Izd-vo RGPU im. A.I. Gercena, 2004. – 392s.
5. Сидоренко Т.В., Рыбушкина С.В. Дебаты как средство формирования метапредметных компетенций у студентов технического вуза при обучении иностранному языку // Вестник Ново- сибирского государственного педагогического университета. – 2014. – № 6. – С. 7–21. DOI: http:// dx.doi.org/10.15293/2226-3365.1406.01 Sidorenko T.V., Rybushkina S.V. Debaty kak sredstvo formirovanija metapredmetnyh kompetencij u studentov tehnicheskogo vuza pri obuchenii inostrannomu jazyku // Vestnik Novosibirskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. – 2014. – № 6. – S. 7–21. DOI: http://dx.doi. org/10.15293/2226-3365.1406.01
6. Суслова Т.И. Отчет о научно-методической работе за 2014 год. Междисциплинарные подходы в преподавании гуманитарных дисциплин в вузе: основные тенденции, проблемы, цели, задачи. Кафедра философии и социологии Томского государственного университета. – 2014. – 23 с. Suslova T.I. Otchet o nauchno-metodicheskoj rabote za 2014 god. Mezhdisciplinarnye podhody v prepodavanii gumanitarnyh disciplin v vuze: osnovnye tendencii, problemy, celi, zadachi. Kafedra filosofii i sociologii Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. – 2014. – 23 s.
7. Сидоренко Т.В. Фалькович Ю.В. Содержание и организация языковой подготовки в неязыковом вузе // Вестник Сургутского государственного пед. университета. – 2013. – № 5(26). – С. 190-195. Sidorenko T.V. Fal’kovich Ju.V. Soderzhanie i organizacija jazykovoj podgotovki v nejazykovom vuze // Vestnik Surgutskogo gosudarstvennogo ped. universiteta. – 2013. – № 5(26). – S. 190-195.
8. Россия обогнала Италию и Францию в мировом рейтинге владения английским «Индекс EF2013». – [Электронный ресурс]. URL: http://www.ef-rus-sia.ru/ about-ef/press/release/russia-ahead-of-italy-france-ef-epi/ Rossija obognala Italiju i Franciju v mirovom rejtinge vladenija anglijskim «Indeks EF2013». – [Jelektronnyj resurs]. URL: http://www.ef-rus-sia.ru/about-ef/press/ release/russia-ahead-of-italy-france-ef-epi/
9. Олейничева Е.Б. Иностранный язык как индикатор дифференциации студентов российских технических вузов: дис. …канд. соц. наук: 22.00.04. – Новочеркаск, 2003. – 155 с. Olejnicheva E.B. Inostrannyj jazyk kak indikator differenciacii studentov rossijskih tehnicheskih vuzov: dis. …kand. soc. nauk: 22.00.04. – Novocherkask, 2003. – 155 s.
Review
For citations:
Sidorenko T.V., Yampolsky V.Z. SYSTEM ANALYSIS IN LANGUAGE TEAHING AND LEARNING IN TECHNICAL UNIVERSITY. Open Education. 2015;(4(111):8-14. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/1818-4243-2015-4(111-8-14