Preview

Open Education

Advanced search

SOFTWARE IMPLEMENTATION OF INFORMATION-EDUCATIONAL SPACE BASED ON MULTI-AGENT TECHNOLOGY AND ONTOLOGICAL APPROACH

https://doi.org/10.21686/1818-4243-2015-6(113-73-82

Abstract

The article discusses of the software implementation of information-educational space, based on application of multi-agent technology. The procedure of formation of educational programs in networked learning environment in accordance with the actual needs of educational institutions and students, described in terms of ontology of competencies, subject ontology and ontology of educational activities, was described. The procedure of formation of schedule of educational program, based on collective use in educational processes of distributed information resources (learning objects and services), was determined. 

About the Authors

Yury F. Telnov
Российский экономический университет имени Г.В. Плеханова
Russian Federation

The department of applied information technologies and information security

Doctor of Science in Economics, professor, Head of Department

www.rea.ru

E-mail: ytelnov@mesi.ru, telnov.yuf@rea.ru



Andrey V. Danilov
Российский экономический университет имени Г.В. Плеханова
Russian Federation

The department of applied information technologies and information security

assistant professor

E-mail: adanilov@mesi.ru, danilov.av@rea.ru

www.rea.ru



Vasily A. Kazakov
Российский экономический университет имени Г.В. Плеханова
Russian Federation

The department of applied information technologies and information security

Ph.D. in Economics, associate professor

E-mail: vkazakov@mesi.ru, kazakov.va@rea.ru

www.rea.ru



References

1. Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации»

2. Зиндер Е.З. Базовые требования к информационно-образовательным пространствам, основанные на их фундаментальных свойствах. //Журнал «Открытое образование», № 3, 2015.

3. Зиндер Е.З. Основания генезиса фундаментальных свойств и базовых требований к информационно-образовательным пространствам. // Журнал «Открытое образование», № 2, 2015.

4. Тельнов Ю.Ф. Принципы и методы семантического структурирования информационно-образовательного пространства на основе реализации онтологического подхода // Вестник УМО. Экономика, статистка, информатика, 2014, № 1. – С. 187–191.

5. Тарасов В.Б. От многоагентных систем к интеллектуальным организациям: философия, психология, информатика. – М.: Эдиториал УРСС, 2002. – 352с.

6. Тельнов Ю.Ф. Модель многоагентной системы реализации информационно-образовательного пространства // Четырнадцатая национальная конференция по искусственному интеллекту с международным участием КИИ-2014 (24–27 сентября 2014 г., г. Казань, Россия): Труды конференции. Т.1. – Казань: Изд-во РИЦ «Школа», 2014. – С. 334 – 343.

7. Гаврилова Т.А., Кудрявцев Д.В., Горовой В.А. Модели и методы формирования онтологий // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. 2006. № 46.

8. Кудрявцев Д.В. Системы управления знаниями и применение онтологий. – СПб: Изд-во Политех. ун-та, 2010. – 344 с.

9. Тельнов Ю.Ф. Онтологический инжиниринг как инструмент системных преобразований предприятия // Сборник трудов 4-й Российской научно-практической конференции «Актуальные проблемы системной и программной инженерии (АПСПИ 2015)

10. Gensym. Real-Time Management of Mission Critical Systems [URL: http://www.gensym.com/]

11. Protégé is a free, open-source ontology editor and framework for building intelligent systems [URL: http://protege. stanford.edu/]

12. RDF – Semantic Web Standards [URL: http://www.w3.org/RDF/] 13. SPARQL Query Language for RDF [URL: http://www.w3.org/TR/rdf-sparql-query/] 14. Apache Jena [URL: http://jena.apache.org/]


Review

For citations:


Telnov Yu.F., Danilov A.V., Kazakov V.A. SOFTWARE IMPLEMENTATION OF INFORMATION-EDUCATIONAL SPACE BASED ON MULTI-AGENT TECHNOLOGY AND ONTOLOGICAL APPROACH. Open Education. 2015;(6(113):73-82. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/1818-4243-2015-6(113-73-82

Views: 1349


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-4243 (Print)
ISSN 2079-5939 (Online)